De magie van nationaal succes

Wie voor de start van de Vuelta aan willekeurige Nederlanders had gevraagd wie Tom Dumoulin is, had zich in negentig procent van de gevallen geconfronteerd gezien met ophalende schouders en fronsende wenkbrauwen. Ik blijf me erover verbazen hoe een nationaal tintje interesse voor een willekeurige sport kan laten ontwaken (maar dat was misschien naïef; ik had het eerder gezien bij Raymond van Barneveld en Epke Zonderland).

Om mij heen hoorde ik mensen aankondigen dat zij toch echt naar de tijdrit gingen kijken. En ik zag hoe teleurgesteld zij waren toen ‘onze Tom’ er in de laatste bergetappe gruwelijk doorheen was gezakt. Dat waren mensen die doorgaans een racefiets niet van een bakfiets konden onderscheiden. En dat geeft helemaal niks.

Voor aanvang van de Vuelta probeerde ik menigeen enthousiast te krijgen om te gaan kijken door ze te vertellen hoe leuk deze ronde wel niet is. Dat lukte slechts in beperkte mate, of helemaal niet. Wat mij niet lukte in mijn kennissenkring kreeg Tom Dumoulin in een handomdraai voor elkaar in heel Nederland: mensen voor de buis krijgen om wielrennen te kijken. Daar kon ik niet tegenop.

Ik ben van mening dat wielrennen altijd leuk is om naar te kijken, met of zonder Nederlands succes. Maar ik heb gemerkt dat deze manier van enthousiasmeren geen zoden aan de dijk zet, dus probeer ik het op een andere manier.

Het Nederlandse wielrennen zit in de lift. Dat zeg ik al jaren (het leuke van blogger zijn is dat je van alles kan beweren, zonder dat dat gecontroleerd kan worden, maar dat even terzijde). Wat hebben we tussen 2000 en 2010 magere jaren gehad! Gelukkig lijkt het overwinningsloze tijdperk nu definitief voorbij. Niki Terpstra wint Parijs-Roubaix, Lars Boom wint een etappe in de Tour, de Nederlanders zijn in vrijwel elke grote ronde weer vertegenwoordigd in de top-10 en links en rechts schrijven ze nog wat kleinere koersen bij op hun erelijst.

Uit de schaduw van Robert Gesink en Bauke Mollema komt nu Tom Dumoulin naar voren als nieuwe ronderenner. Daarnaast heeft Nederland momenteel nog een hele reeks aan renners die een eendaagse koers kunnen winnen. De toekomst ziet er goed uit. Kortom, zorg dat je getuige bent van alle wedstrijden, want je zou wel eens een Nederlandse overwinning kunnen missen.

© Tekstbureau de Taalformule 2015

Plaats een reactie